Friday 28 September 2012

Jejak 3 : Penggunaan Kata Sendi Nama Secara Tidak Formal

Bagi catatan kali ini, saya ingin memperkatakan tentang penggunaan kata sendi yang salah di kalangan masyarakat kita pada hari ini. Pada hari ini, saya telah pergi ke pasar Tanjung Malim untuk membeli barangan dapur. Di sana saya melihat ramai orang membeli belah. Semasa saya sedang asyik mencari barang yang perlu dibeli, tiba-tiba saya terdengar perbualan di antara seorang lelaki dengan seorang perempuan. Lelaki itu bertanya kepada perempuan, "awak tinggal kat mana?". " Saya tinggal kat Bahtera Arked." jawab perempuan tersebut. Hanya bait-bait ayat tersebut sahaja yang dapat saya tangkap. Penggunaan "kat" dalam ayat tersebut merupakan kesalahan penggunaan Kata Sendi Nama. Sepatutnya penggunaan Kata Sendi Nama "di" digunakan menggantikan perkataan "kat" di dalam perbualan tersebut.






Kesalahan : Awak tinggal kat mana?
Pembetulan : Awak tinggal di mana?


Kesalahan : Saya tinggal kat Bahtera Arked.
Pembetulan : Saya tinggal di  Bahtera Arked.







Diantara ayat-ayat lain yang saya dengar melalui perbualan dalam kalangan masyarakat ialah:

Kesalahan : Topi itu kat saya.
Pembetulan : Topi itu ada pada saya.

Kesalahan: Tolong kirim salam kat Ahmad.
Pembetulan : Tolong kirim salam kepada Ahmad.


No comments:

Post a Comment