Wednesday 26 September 2012

Jejak 1 : Penggunaan Kata Ganti Nama Diri "AKU"


Pernahkah kamu membahasakan diri sebagai aku apabila bercakap dengan orang yang lebih tua daripada kamu? Kalau pernah, apakah reaksi orang tersebut setelah kamu membahasakan diri kamu sebagai aku? Saya yakin sudah tentu orang tersebut akan menganggap anda sebagai seorang yang kurang ajar, biadap dan tidak hormat akan orang tua. Hanya kerana istilah 'aku' telah menggambarkan kita sebagai seorang yang kasar dalam percakapan. Tetapi pernahkah kita terfikir mengapa kita menggunakan istilah aku untuk membahasakan diri semasa kita berdoa kepada Pencipta kita. Sebagai contoh:

                     " Ya Allah..Aku memohon kepada-Mu agar diampunkan segala dosa-dosaku"



Cuba kita bayangkan jikalau kita menggunakan perkataan saya dalam doa, tidakkah kita merasa janggal untuk menggunakan istilah tersebut. Tidakkah diri kita merasa jauh kepada Pencipta kita apabila menggunakan istilah saya. Walaupun kedengaran seperti kurang ajar tetapi sebenarnya kita akan merasa lebih dekat dengan Pencipta dengan pengguaan aku. Kita akan merasakan lebih menjadi diri sendiri di saat kita menadah tangan kepada-Nya. Terasa mudah mulut kita meminta, mengadu dan mengungkapkan bait-bait doa kepada-Nya. Kalau dalam akad nikah pun kita menggunakan istilah aku kan? Sebagai contoh, "Aku terima nikahnya si polan binti si polan". Mungkin pengguanaan istilah istilah aku lebih mesra untuk didengar dalam sesetengah perkara.

Akan tetapi, amat wajarlah kita membahasakan diri kita dengan istilah yang lebih sopan apabila bercakap dengan orang yang lebih tua daripada kita seperti saya, kita, orang ataupun nama sendiri. Itulah keunikan bangsa Melayu, sesungguhnya kita bangsa Melayu sangat kaya dengan budi bahasanya dan manis tutur bicaranya. Nilai hormat menghormati kepada yang lebih tua amat dekat dengan budaya orang Melayu dan nilai itu dipraktikkan melalui perbuatan mahupun tutur katanya, itulah cara dan adat kita sebagai orang Melayu bak kata pepatah "biar mati anak jangan mati adat". Asalkan tidak sampai melanggar batas-batas hukum agama sudahlah. Bangsa Melayu sangat mementingkan adat budaya dan kesantunan bahasanya, teringat saya terhadap lirik lagu kumpulan Ahli Fiqir yang berbunyi:

Kalau Melayu dia seloka,
Kalau Melayu dia bermadah,
Kalau Melayu manis bicara,
Kalau Melayu halus bahasa.


Lagu tersebut cukup untuk menggambarkan ciri-ciri yang ada dalam diri seorang Melayu. Cubalah dengar dan hayati lirik-liriknya.





Komen: Penggunaan istilah ‘aku’ untuk membahasakan diri kita kepada orang yang lebih tua adalah tidak sesuai digunakan dalam masyarakat kita orang Melayu. Kita sepatutnya menggunakan perkataan yang lebih sopan sebagai tanda kita menghormati mereka. Walaupun bagaimanapun, dalam berkawan saya merasakan penggunaan istilah aku tidak menjadi masalah kerana penggunaan istilah tersebut menjadikan kita lebih mengenali dia dan kita tidak akan merasa kekok untuk bercakap dengannya. Kita juga merasakan kita akan menjadi diri kita yang sebenar apabila berkawan dengannya. Akan tetapi bergantung pada keadaan, taraf dan sosio-budaya dalam masyarakat tersebut. Akhir kata, gunakanlah bahasa yang baik supaya kita tidak dipandang serong oleh masyarakat dan sesungguhnya setiap perkataan dalam bahasa yang dituturkan tersebut menggambarkan keperibadian kita.


No comments:

Post a Comment