Friday 26 October 2012

Jejak 16 : Bahasa Basahan



Saya dan kawan saya pulang ke rumah setelah selesai kelas. Sampai di rumah, kami menyedari bahawa radio di atas meja berfungsi padahal setahu kami radio tersebut telah rosak. Lalu kawan saya, Fahkrul bertanya kepada salah seorang ahli rumah kami, Ucai.


Fakhrul : 'Macam mana' kau baiki radio ni? Aku buat tak boleh pun.

Ucai : Aku cuma baiki penyambung ‘plug’ je.. Wayar kat dalam tu putus.

Komen : Bahasa basahan juga disebut sebagai bahasa kolokial. Za’ba menggelar bahasa ini sebagai bahasa cakap mulut. Ia merupakan bahasa pertuturan seharian dalam konteks tidak rasmi. Klausa ‘macam mana’ biasanya digunakan dalam percakapan tidak formal. Jika dalam situasi formal, perkataan ‘macam mana’ digantikan dengan perkataan ‘bagaimana’.

No comments:

Post a Comment