Friday 26 October 2012

Jejak 19 : Kata Ganti Nama Diri Pertama mengikut Dialek



Hari itu, saya telah menonton sebuah filem melayu yang bertajuk 'Hantu Kak Limah Balik Rumah'. Dalam cerita itu, saya tertarik dengan watak Usop Wilca yang menggunakan bahasa pekat Perak dan dia membahasakan dirinya sebagai 'awok' dalam cerita tersebut.


Telah wujud percanggahan makna dalam fikiran saya ketika itu kerana saya beranggapan bahawa perkataan 'awok' yang digunakan bermaksud 'awak'. Saya bertanyakan kawan saya yang berasal daripada Perak mengenai perkara itu dan dia menjelaskan bahawa istilah 'awok' tersebut merujuk kepada kata ganti diri pertama dalam dielek Perak. Saya menjadi terpanggil untuk menyenaraikan penggunaan kata nama diri mengikut negeri.

Panggilan Kata Nama Ganti Diri Pertama mengikut Dialek Negeri:

Kata Ganti Diri Pertama:

Terengganu – ambe
Kelantan – Kawe, ambo
Pahang – koi
Perak – awok, teman
Negeri Sembilan – Den
Sarawak - kitak


No comments:

Post a Comment