Friday 26 October 2012

Jejak 22 : Kata Pinjaman

Pada malam itu, saya dan kawan saya singgah ke sebuah restoran untuk makan malam. Tiba di restoran tersebut, kami terus duduk di meja makan dan datang pelayan untuk mengambil pesanan. Saya memesan air milo suam dan nasi goreng kampung manakala kawan say memesan teo-o panas dan kuetiau goreng. Apabila mendengar kawan saya menyebut perkataan kuetiau tom yam, saya terus terfikir adakah perkataan itu merupakan perkataan dalam bahasa Melayu asli. Selesai saja makan, kami terus pulang dan saya terus mencari asal usul perkataan kuetiau itu. Tangan saya terus menekan butang-butang ‘keyboard’ untuk mencari asal perkataan tersebut.


Rupa-rupanya perkataan kuetiau merupakan kata pinjaman daripada bahasa China. Bahasa Melayu menggunakan bahasa pinjaman untuk meluaskan dan memperkayakan lagi kosa kata dan istilah dalam bahasa Melayu. Antara contoh-contoh lain kata pinjaman ialah :


Kata Pinjaman dari Bahasa Arab:
-          Abad, abadi, abdi, adat, amal, awal, akhir 
-          Bakhil, baligh, batil, barakah. 
-          Kitab, kuliah, kursi, kertas, nisbah nafas

Kata pinjaman dari Bahasa Inggeris 
-          Atom, bank, diesel hotel (pengekalan huruf) 
-          Kriteria, vaksin, republik (penggantian huruf c menjadi k) 
-          Vakum, kontinum (pengguguran huruf uu menjadi u 
Kata pinjaman dari Bahasa China. 
-          Mihun, kailan, kuaci 
-          Ceongsam, gincu 
-          Teko, loteng, angpau

No comments:

Post a Comment