Friday 26 October 2012

Jejak 18 : 'di' atau 'dekat'



Semasa saya mencari-cari bahan di laman sesawang, saya tertarik untuk membaca sebuah artikel yang membicarakan tentang fungsi perkataan ‘di’ atau ‘dekat’. Bagi pembaca, antara perkataan manakah yang betul jika digunakan dalam perbualan seharian sama ada formal mahupun tidak formal.

Perkataan ‘dekat’ biasanya digunakan dalam percakapan seharian kita dan ia disebut sebagai bahasa lisan. Sebagai contoh : 'Saya meletakkan kereta dekat padang'. Perkataan ‘dekat’ mengikut konteks masyarakat bahawa kereta itu terletak berdekatan padang dan tidak dapat diklasifikasikan kereta tersebut terletak di sebelah padang, tengah pasang mahupun luar padang. Dalam situasi formal, percakapan tersebut adalah salah dan percakapan yang sebetulnya ialah “Saya meletakkan kereta di padang”. Perkataan ‘di’ biasanya digunakan dalam situasi formal dan perkataan ini menimbulkan rasa kekok apabila digunakan dalam percakapan seharian.

Komen : Sebagai bakal guru Bahasa Melayu, saya berharap saya dapat menggunakan bahasa Melayu tinggi dengan betul dan menggelak daripada menggunakan bahasa lisan dalam situasi formal.

No comments:

Post a Comment